Forskellen på NAV Navision og det nye Business Central - IT Effect

Forskellen på NAV Navision og det nye Business Central

ER NAV DET SAMME SOM BUSINESS CENTRAL?

Kært barn har som bekendt mange navne – men nu har Microsoft heldigvis ensrettet med et navn som nu og fremadrettet hedder: Business Central. Den store fordel er nu, at løsningen hænger sammen med Office 365 skyen. Det giver besparelser og en enkelt drift af løsningen

Så navne som NAV, Navision, Navigator, Atain er nu i den nye version navngivet til Business Central – herudover kommer så, at mange ældre brancheløsninger indenfor Byg og Anlæg har haft egne produktnavne, men fælles er, at de er bygget på NAV grundsystem og nu kan opdateres til den nye udgave.

MAN ER GODT HJULPET HVIS MAN ER TIDLIGERE NAV / NAVISION BRUGER

Funktioner i det gamle NAV er medtaget til den nye platform. Hele brugersiden er dog opdateret til en ny og moderne løsning, men funktionerne er medtaget – så dem kender man.
Er den nye Business Central brugerflade til at forstå? JA, heldigvis – så minder brugerfladen om de øvrige Office programmer og i selve programmet er indlejret vejledninger og hjælpetekster.
Hjælpen er nær. Der er mange brugere på verdensplan – så der findes masser af videoer og materiale til hjælp og vejledning i programmet.

Nogle af vejledninger ligger her: https://www.youtube.com/iteffect

KAN MINE POSTERINGSDATA MEDTAGES?

JA det kan de godt, men vil du det? Er tiden inde til at få ryddet op i kontoplan, debitorer, varer og sager? De nye løsninger bygger på nogle af de mange erfaringer, som der er gjort indenfor branchen de senere år – hvilket betyder, at kontoplan, dimensioner, skabeloner mv. er tænkt i de nye grundpakker. Det giver mening at man starter på denne grundpakke hvor alt er opbygget standard – og herefter at importere sine kunder, kreditorer, lager- lister samt igangværende sager og posteringer på sager. Så er skiftet sket med det bedste fra standardpakken og sine egne aktuelle data.

HVAD GØR MAN SÅ MED ARKIVDATA OG POSTERINGER?

Er der stadig adgang til det gamle system – så kan opslag og udtræk fortsat laves i det gamle system. Er systemet lejet – så kan man med fordel udlæse alle posteringer til regneark eller anden læsbar fil. På et lejet system – kan man altid bede om at få udleveret sine data – det kan være en god idé. Dataleverandøren vil givet vis aflevere en teknisk database, som passer til det gamle system – men en IT-tekniker vil altid kunne udlæse data fra databasen – hvis man skulle få brug for det senere.

FÅ DET BEDSTE FRA 2 VERDENER

ERP-systemet Microsoft Dynamics 365 Business Central og den integrerede app- og tjenesteløsning Office 365 danner grundlag for vores IT-løsning.

Vi har tilrettet løsningen mod bygge- og anlægsbranchen, så økonomi- og projektstyringssystemet lever op til  branchens behov. Vi har også udviklet en portal til projektledere på farten, håndværkere og teknikere, hvor der blandt andet kan registreres og godkendes timer.