Hvad er forskellen på C5 og NAV?

Hvad er forskellen på C5 og NAV?

Du er nok godt klar over det:

Microsoft Dynamics C5, der blev lanceret helt tilbage i 1995, er med sine 24 år på bagen forældet og sendt på pension. I starten af året (nærmere bestemt d. 8/1-2019) stoppede Microsoft både vedligehold og support af C5 og programmet opdateres ikke længere.

Det betyder i mange tilfælde, at brugere af systemet er overladt til sig selv.

Microsoft_C5_retired

 

Derudover kan den manglende vedligehold i værste tilfælde betyde IT-sikkerhedsbrister i systemet. Det bør du selvfølgelig altid undgå. Især når du arbejder med følsomme data.

Og nu vil taler om følsomme data:

De ældre systemer, som C5, er også udviklet længe før de nye GDPR-regler blev indført, hvilket vil sige, at de ældre systemer slet ikke kan leve op til GPDR-kravene i dag.

 

C5_lever_ikke_op_til_GDPR

 

Systemet lever ikke op til GDPR-kravene

For at kunne efterleve reglerne i GDPR – persondataforordningen med C5 er du nødt til at tilkøbe et værktøj til at håndtere debitor- og kreditordata. Ellers har du ikke mulighed for at dokumentere sletning af debitor- og kreditordata. Dette er dog ikke en holdbar løsning i længden og vi råder til, at du i stedet for udskifter til et mere tidssvarende system, der både kan overholde reglerne for håndtering af persondata, konstant er opdateret og dermed mere sikkert at anvende, samt tidsbesvarende og optimerende for din forretning.

Men fortvivl ikke. Der er mange muligheder for at få et lignende og bedre system – også i Microsofts univers. I oktober 2013 skiftede Microsoft kurs for platformen og udviklede det mere tidssvarende økonomisystem Dynamics NAV (også kendt som Navision eller NAV Artesa). I dag kaldes Dynamics NAV for det mindre mundrette navn: Microsoft Dynamics 365 Business Central.

Men hvad er forskellen egentlig på C5 og NAV spørger du måske?

Det kigger vi lidt nærmere på her.

 

Hvad er Microsoft Dynamics C5?

Microsoft Dynamics C5 er et (nu forældet) regnskabsprogram (ERP system) til små virksomheder. Produktet er udviklet i Danmark og er en del af Microsoft Dynamics produktfamilien og bruges til økonomi og bogholderi samt ordre- og lagerstyring. C5 stammer fra en tid, hvor de fleste computere brugte et DOS-styresystem. I dag er langt de fleste computere webbaseret og det kan C5 ikke arbejde sammen med. Programmet har nogle begrænsninger:

  • C5 programmet kan kun køre på en PC – og ikke på tablets og mobiltelefoner samt MAC baserede computere
  • C5 har kun begrænset projektstyring. Der kan ikke registreres timer på en opgave, kun på ét sagsnummer.
  • Tilretninger i C5 spærrer for fremtidige opdateringer
  • I C5 skal der betales for den plads, du bruger på din egen server/harddisk
  • C5 er kun brugervenlig for dem der kender systemet. Det er svært for nye brugere at anvende systemet

 

Hvad er forskellen på Microsoft Dynamics NAV/Navision og det gamle C5?

Navision, Microsoft Dynamics NAV eller Microsoft Dynamics 365 Business Central (kært barn har mange navne) er det forretnings- og økonomistyringsprogram, der erstatter C5. Microsoft Dynamics NAV eller Business Central, som det hedder i dag, udmærker sig ved en langt større smidighed end C5 og det kan tilpasses alle virksomheder og brancher, store som små.

Modsat C5 er Business Central fulgt med tiden og kundernes ønsker. Derfor har det mange flere og langt mere gennemførte funktioner og muligheder end C5. Det betyder, at alle arbejdsprocesser er samlet i ét fælles IT-system. Det gør din virksomhed langt mere effektiv. Programmet er udviklet med henblik på brugervenlighed og funktionalitet og det genkendelige. Kender du i forvejen til Office pakken, er det nemt at lære systemet. Business Central har en masse fordele sammenlignet med C5:

  • God sagsstyring med mulighed for opgaveinddeling og linjer til planlægning
  • Mange standardfunktioner, som ikke kræver individuel tilpasning og kodning
  • Tilpasninger kan laves så de ikke spærrer for kommende opdateringer
  • Der betales ikke pr. postering eller plads man bruger
  • NAV/Business Central kan integreres med statistikværktøjer, der giver dig et helt andet overblik
  • Der findes App til at bruge Business Central på dine favoritenheder, så som tablet og mobil
  • I Business Central Cloud er løsningen løbende opdateret, akkurat som du kender det fra andre programmer og Apps. Det gør, at du aldrig kommer bagud med din forretningssoftware og altid har nyeste version og muligheder
  • Online tutorials både som video og tekst så du kan lærer de mange funktioner som findes i programmet
  • Systemet er skalerbart og følger med din forretnings vækst

Skiftet væk fra C5 er uundgåeligt, så hvis du bruger løsningen, anbefaler vi, at du hurtigst muligt finder dig et alternativ. Og vent ikke til du oplever et sikkerhedsbrud.

 

Effektiviser din forretning med udskift af C5

Et ineffektivt IT-system som C5 kan ende med at spænde ben for effektiviteten og økonomien i din forretning. Ikke alene er ressourcetunge arbejdsgange irriterende for medarbejderne, men det har også en direkte indflydelse på økonomien i din forretning så som spildt arbejdstid, dobbeltarbejde og mindre flow i faktureringen.

Men når nu det ikke er holdbart at arbejde i et system, der står med det ene ben i graven, hvordan kommer du så videre?

Hvis du opererer indenfor håndværks- og entreprenørbranchen, så kan du f.eks. tage fat i den 100% uvildige IT-rådgiver Basit. De har specialiseret sig i at finde effektive IT-værktøjer til håndværks- og entreprenørvirksomheder. Så slipper du selv for at skulle undersøge markedet for de rette løsninger. Du kan også vælge at få en leverandør til at give dig en gratis gennemgang af dit nuværende set-up samt de mulighederne, du har med et skift til NAV/Dynamics 365. Det gør vi gerne helt uforpligtende for dig. Vi kan f.eks. fortælle dig:

  • Hvordan konverterer I bedst data fra det ene system til det andet?
  • Hvilke nye og bedre funktioner får I med NAV/Dynamics 365 Business Central?
  • Hvad jeres eventuelle unikke tilretninger i C5 betyder ved et skift
  • Hvordan er brugeroplevelsen i NAV/Dynamics 365 Business Central?
  • Er din virksomhed fremtidssikret med en NAV/Dynamics 365 Business Central løsning?
  • Kan du få en gratis opdatering til NAV/Dynamics Business Central?
  • Hvor kan jeg spare nogle manuelle arbejdsgange?
  • Kan jeg spare tid på lønkørsel, fakturering og timeregistrering?
  • Hvordan afslutter vi nemmere – og hurtigere – sagerne i systemet?

 

Er du en af de kunder der har et aktivt opdateringsabonnement – så er der rabatter at hente på en overgang til Business Central. Fordelen ligger i, at dit abonnement skal opsiges ved tegning af nye licenser på Business Central. Du sparer penge ved ikke at betale for abonnement længere og får rabat på de nye licenser.

 

 

Med NAV – Business Central får du en IT-løsning med projekt- og økonomistyring i ét og samme system. Læg dertil det branchespecifikke Byg- og Anlæg-modul og du har én samlet IT-løsning, hvor alle involverede medarbejdere på sagen nemt og hurtigt kan registrere alt lige fra timer, materialer, kørsel, finans og meget mere.

Har du spørgsmål, så ring endelig på tlf. 87 43 10 00 eller send os en e-mail, så tager vi en snak omkring, hvordan din virksomhed bedst får et IT-løsning, der også er fremtidssikret.