Skift fra NAV til Business Central i skyen

Hvis din virksomhed i dag bruger Microsoft Dynamics NAV som ERP- og bogføringssystem skal du være opmærksom på, at det på en række punkter ikke helt lever op til kravene i en moderne virksomhed. Læs med her og bliv klogere.

Fremtiden ligger i skyen

NAV er en lokalt installeret løsning, som nok var ny og moderne, da den blev installeret, men ikke er det længere. NAV blev udviklet tilbage fra midten af 90’erne, og Navision, som programmet oprindeligt hed, er dermed godt og vel over sølvbryllupsalderen, og det er 5 år siden, der senest er kommet en ny version. Udviklingen glider dermed lige så stille fra jeres NAV-løsning.

Microsofts afløser for NAV hedder Microsoft Dynamics 365 Business Central – eller i daglig tale bare Business Central, og det er vores klare anbefaling til alle med en NAV-løsning at skifte til Business Central, som ligger i skyen. Fremtiden ligger uden tvivl i de cloud-baserede systemer, som altid sikrer dig den nyeste version af funktionalitet, sikkerhed og opdateringer.

At skifte til Business Central er ikke svært for dig og dine kollegaer, når I er vant til NAV. Brugerfladen er genkendelig og en stor del af layout og funktioner, som er flyttet med fra NAV til Business Central. Oven i det genkendelige får du en række ekstra funktioner, som er indarbejdet i Business Central, og systemet har fået en dybere og bedre “forståelse” for din virksomhed

Vi kan finde mange argumenter for at skifte fra NAV til Business Central. I denne artikel får du de vigtigste.

  • Altid en opdateret ERP-løsning
  • Højeste datasikkerhed med cloud-løsning
  • Webbaseret: Ingen server og adgang fra alle enheder
  • Let at integrere og udvide med nye værktøjer
  • Klar til den nye bogføringslov

Altid en opdateret ERP-løsning

En af de absolut største fordele ved Business Central Cloud (BC Cloud) er, at det bliver opdateret løbende. Vigtigheden af at have en opdateret ERP-løsning bliver kun vigtigere i fremtiden, fordi udviklingen inden for digitale værktøjer går utrolig stærkt. Ikke mindst i kraft, at AI (kunstig intelligens) nu er en del af virkeligheden.

En BC Cloud-løsning ligger i skyen og er altid opdateret med de nyeste teknologier og funktioner, som verdens største softwareproducent Microsoft udvikler. Er du ikke med på vognen, vil du stå ved siden af og løbende tabe konkurrencefordele. Med Business Central i skyen er du klar til endnu mere digitalisering i årene fremover.

Højeste datasikkerhed med cloud-løsning

Hvis I anvender NAV som ERP-løsning, indeholder systemet en stor mængde følsomme og vigtige data om virksomheden, som det vil være kritisk at andre får adgang til. De potentielt ubudne gæster udvikler konstant nye måder at skaffe sig adgang på, men eftersom Microsoft ikke længere sikkerhedsopdaterer NAV, bliver nye sikkerhedshuller ikke lappet. Det betyder, at sikkerheden er svækket, og at I risikerer angreb fra uvedkommende.

Modsat NAV bliver Business Central opdateret og sikkerhedsopdateret hver måned. Dette sker helt automatisk og er en integreret del af løsningen – uden du behøver at gøre noget. Dine data er dermed sikret af Microsofts meget avancerede sikkerhedsforanstaltninger, som regnes blandt de bedste og mest sikre i verden.

Desuden foregår backup af jeres data også i skyen hos Microsoft – helt automatisk. Du behøver dermed ikke længere selv at sørge for, at I altid har en opdateret backup, for det sørger Microsoft for.

En ekstra fordel ved at have data liggende i skyen er, at vi som din IT-leverandør kan yde support på data, som i NAV kun kan tilgås af dig og dine kollegaer.

Webbaseret: Ingen server og adgang fra alle enheder

Ligesom mange andre ERP-systemer af ældre dato er NAV placeret på en fysisk server, og programmet kan kun anvendes fra en PC, der befinder sig på virksomhedens eget netværk eller med en VPN-adgang. Det betyder, at I som virksomhed – evt. gennem et hosting selskab – selv har udgifter og besvær med at vedligeholde serveren.

Modsat NAV er Microsoft Business Central et webbaseret program. Det betyder, at programmet kan anvendes fra alle enheder med adgang til internettet. Der er ingen særlige krav til udstyret, og systemet kan anvendes på alle platforme som PC, Mac, mobil og tablet – uanset om du arbejder i virksomheden, hjemme eller er på farten.

Derudover kan du med Business Central vinke farvel til den fysiske NAV-server.
Hvad enten I selv har serveren stående eller har en hostet server hos et hosting selskab, så kan denne omkostning nu spares væk.

Let at integrere og udvide med nye værktøjer

De fleste virksomheder med en NAV-løsning har fået foretaget tilretninger og købt udvidelser, hvilket giver rigtig god mening, fordi systemet derved understøtter jeres daglige arbejdsgang.

Udfordringen er imidlertid, at disse tilpasninger i NAV er udviklet lokalt på jeres løsning og tilpasset den version af NAV, I havde på det tidspunkt. Dermed har I sikkert oplevet, at opdateringer af NAV har kostet en del udviklingstimer – blot for stadig at have de samme funktioner, som I tidligere havde betalt for. Alt i alt har teknikken bag NAV gjort det svært og ofte meget dyrt at opdatere.

Med en Business Central Cloud-løsning er situationen en helt anden – af flere grunde:

  1. Jeres løsning vil automatisk og løbende blive opdateret, fordi softwaren ligger i skyen hos Microsoft. Dermed har I altid adgang til den nyeste version og risikerer ikke at arbejde i forældet software.
  2. Business Central er bygget sådan op, at alle tilpasninger håndteres i udvidelser eller ”Extensions”, som kan kobles på løsningen og ikke berøres af opdateringer på selve BC-løsningen. På den måde bliver det også både hurtigere og billigere at få koblet ekstra funktionalitet på jeres ERP-system, og I skal ikke vente på at en udvikler har tid – I kan i stedet selv skræddersy løsningen.
  3. Med BC får I en total integration med alle programmerne i Office 365, som bare fungerer fra dag 1. Bl.a. er det problemfrit at ind- og udlæse data fra Excel.

Klar til den nye bogføringslov

Den 1. juli 2024 træder den nye bogføringslov i kraft. Herefter stilles der krav til virksomheder om, at de skal bogføre alle transaktioner og opbevare alle bilag i et digitalt bogføringssystem.

Virksomheder har med den nye lov to muligheder:

  1. Virksomheden kan benytte et af de registrerede standard bogføringssystemer, som Erhvervsstyrelsen har godkendt, fx Business Central. Hvis din virksomhed benytter et af de registrerede systemer, vil I automatisk leve op til den nye lovgivning – så længe I blot sikrer, at alle transaktioner og bilag indføres i systemet.
  2. Det er også stadig tilladt at benytte såkaldte specialudviklede systemer, som fx NAV. Her er den store forskel, at virksomheden selv skal sikre – og bevise – at bogføringssystemet lever op til de krav om digital bogføring, der stilles i den nye lov.

Det letteste for jer som virksomhed er uden tvivl at bruge et registreret standardsystem, så I ikke behøver spekulere over, om I lever op til reglerne. Business Central er det eneste bogføringssystem fra Microsoft til små og mellemstore virksomheder, der er godkendt som standardsystem.

Grunden til, at fx NAV og Navision er registreret som specialudviklede løsninger er, at de er placeret på en lokal server, hvor der kan være lavet tilpasninger og ændringer i systemet ift. det oprindelige setup.

Omvendt er det med Business Central, der med sin placering i skyen, altid vil køre på samme ”motor” – uanset hvordan den enkelte virksomhed anvender det. Business Central er designet og udviklet til digital bogføring, og derfor kan I med den løsning være sikre på altid at have adgang til de nyeste muligheder inden for digital bogføring. en opdateret digital løsning.

Ved at skifte dit ERP-system fra NAV til Business Central, får du og din virksomhed et system, der allerede er klargjort til den nye digitalisering af bogholderiet!

Du får derved en lettere arbejdsdag, da du nemt kan tilpasse de mange nye funktioner i Business Central efter din virksomheds behov. Både på kontoret og ude i felten. Samtidig kan du med ro i maven læne dig tilbage med visheden om, at systemet lever op til reglerne omhandlende en fuld digitalisering af bogholderiet.

Vil du vide mere?

Vil du høre mere om at skifte fra NAV til Business Central, så book et gratis møde med en af vores specialister. Vi tilbyder en gratis og uforpligtende gennemgang af jeres nuværende løsning.

Book et uforpligtende møde her